Julaftonstips nummer 3

Nu lackar det mot jul och det går knappt ta sig ut när julen står för dörren.
Därför tänkte jag dela med mig av mina bästa julaftonsknep. Små tips som gör att julafton förflyter enklare när barn och barnbarn gästar hemmets lugna vrå. I år kommer också mitt barnbarns barn på besök.

När du har familjen hemma på julafton och du ska duka fram det underbara julbordet. Tänk då på att ställa sakerna i rätt ordning. Börja med den kalla fisken. Lax och sill i olika smaker och sillsallad är det vi i vår familj äter först. Fortsätt med att duka fram det kallskurna köttet. Efter det är det lämpligt att kunna ta sig de kalla rörorna. Rödbetssallad och mimosa. Sedan föredrar jag att placera ut ägghalvorna som är prydda med majonäs, dill och räkstjärtar. Vi det här laget är tallriken ofta överfull för de flesta. Därför är det lämpligt att i följande ordning placera den varma maten. Köttbullar, prinskorv, svampomelett, Janssons frestelse och griljerade revbensspjäll. Dopp i grytan och smörgåsar står näst på tur. Efter det ska du placera julens höjdpunkt, julskinkan, och intill, strax till vänster, ställa en nyöppnad burk med stark senap. Ta också för vana att alltid skölja av tallrikarna mellan varje omtag istället för att ta en ny. Då spar du både på disken och miljön. Risgrynsgröten ställer du fram när alla ätit färdigt. Men det måste alltid vara innan Kalle Anka. Då får barnen också smaka på den av herren välsignade gröten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar